Lanuszka

Lanuszka
Lanuszka

piątek, 28 czerwca 2013

Wszka i pchełka

Weszka i pchełka żyły sobie razem we wspólnym gospodarstwie. Pewnego razu warzyły piwo w skorupce od jajka, aż tu nagle weszka wpadła do skorupki i cała się poparzyła. Pchełka podniosła głośny lament. Na co odezwały się drzwiczki:
- Czemu tak lamentujesz pchełko?
- Bo weszka się poparzyła.
Słysząc to drzwiczki zaczęły skrzypieć. Na co odezwała się miotełka:
- Czemu tak skrzypicie drzwiczki?
- Jakże ma nie skrzypieć, kiedy weszka poparzona, pchełka załzawiona.
Słysząc to miotełka zaczęła sprzątać jak najęta. Nadszedł wózek i pyta:
- Czemu tak sprzątasz miotełko?
- Jakże mam nie sprzątać skoro weszka poparzona, pchełka załzawiona, drzwiczki skrzypią z kąta?
Na to wózek:
- To ja będę się toczył - i toczył się jak najęty.
Odezwało się łajenko, kiedy je wózek mijał.
- Czemu tak się toczysz wózku?
- Jakże mam się nie toczyć, skoro weszka poparzona, pchełka załzawiona, drzwiczki skrzypią z kąta, miotełeczka sprząta?
Na co łajenko:
- To ja zapłonę jak szalone - i zaczęło płonąć jasnym ogniem.
Nagle odezwało się drzewko, które stało przy łajenku:
- Czemu tak płoniesz łajenko?
- Jakże mam nie płonąć, kiedy weszka poparzona, pchełka załzawiona, drzwiczki skrzypią z kąta, miotełeczka sprząta, wózeczek się toczy?
Na to drzewko:
- To ja będę dygotać - zaczęło dygotać, aż listki z niego opadły. Ujrzała to dziewczynka, która szła z dzbanuszkiem i zapytała:
- Czemu tak dygoczesz drzewko?
- Jakże mam nie dygotać, kiedy weszka poparzona, pchełka załzawiona, drzwiczki skrzypią z kąta, miotełeczka, sprząta, wózeczek się toczy, łajenko aż płonie?
- To ja stłukę mój dzbanuszek - i stłukła dzbanuszek. Wtedy odezwało się źródełko, z którego płynęła woda.
- Czemu stłukłaś swój dzbanuszek?
- Jakże miałam nie stłuc, skoro weszka poparzona, pchełka załzawiona, drzwiczki skrzypią z kąta, miotełeczka sprząta, wózeczek się toczy, łajenko aż płonie, zaś drzewko dygocze.
- Ojojoj - wykrzyknęło źródełko, to ja zacznę bić - i jęło jak najęte. A w tej wodzie wszyscy się potopili, dziewczynka i drzewko, i łajenko, i wózeczek, miotełka i drzwiczki, i pchełka, i weszka.

Bracia Grimm:))
 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz